El  grup parlamentari Compromís ha presentat davant el Tribunal  Constitucional (TC) un recurs d'empara per vulneració de drets fonamentals i  llibertats públiques contra la Mesa de Les Corts pels acords presos en  relació a l'elecció de senadors territorials
En  el recurs, signat pels lletrats Enric Bataller i Mónica Oltra, també  diputada de Compromís, s'argumenta que la Mesa dels Corts va vulnerar  l'article 23 de la Constitució Espanyola, que estableix el dret dels  ciutadans a participar en els assumptes públics a través dels seus  representants i consagra el dret d'estos a accedir en igualtat de  condicions als càrrecs públics.
En  concret esta vulneració es va produir quan la Mesa va acordar el passat  20 de juny que en l'elecció de senadors territorials per les Corts  Valencianes després de les eleccions autonòmiques celebrades el 22 de  maig, es fixava en cinc el nombre de senadors que corresponia designar, i  així mateix s'establia que tals cinc senadors es repartirien a raó de  tres per al Grup Parlamentari Popular i de dos per al Grup Parlamentari  Socialista.
La  Mesa va inadmetre així mateix un recurs de Compromís en el qual esta  formació realitzava una proposta nominal de candidat a senador en  representació territorial de la Comunitat Valenciana.
Segons  ha declarat Oltra hui en referència a este recurs presentat davant el  TC “l’assignació prèvia als grups del nombre de senadors desvirtua el  sistema democràtica, desvirtua la proporcionalitat i en definitiva el  que fa es presumir que els diputats votaran allò que els seus grups  diuen trencant així el mandat representatiu que diu la Constitució front  a un mandat imperatiu que la pròpia Carta Magna prohibeix. Per tant  nosaltres entenem que s’han vulnerat els drets dels diputats i els drets  dels ciutadans a participar en els assumptes públics perquè s’aplica  una llei profundament antidemocràtica i al nostre parer  inconstitucional”.
Segons  s’arreplega en el recurs al TC, l'acord de la Mesa de les Corts  Valencianes recorregut per Compromís ha tingut dues importants  conseqüències pràctiques:
1ª)  Restringeix indegudament el dret de participació dels ciutadans en els  assumptes públics (article 23 CE) en sotmetre a una interpretació no  afavoridora de la participació que porta a la Mesa de les Corts  Valencianes a fixar en cinc, i no en sis, el nombre de senadors que han  de ser designats per les Corts Valencianes en la present legislatura, i  açò malgrat reconèixer l'acord recorregut que, a la data de celebració  de les últimes eleccions a Corts Generals (9 de març de 2008) la  població real de la Comunitat Valenciana ascendia a 5.029.601 habitants,  raó per la qual hauria de correspondre-li un senador pel seu caràcter  de comunitat autònoma, i altres cinc més, a raó de un per milió  d'habitants del seu territori, fins a completar la xifra de sis. En  conclusió, els ciutadans que habiten a la Comunitat Valenciana no seran  representats en esta legislatura per sis senadors, com correspondria,  sinó únicament per cinc, amb el que evidentment disminueix el potencial  de representació en relació a la població real.
2ª)  Vulnera igualment l'article 23 CE al no respectar-se la  proporcionalitat adequada de la representació, atès que els  parlamentaris integrants del Grup Compromís han sigut indegudament  privats de la capacitat propositiva de persones que consideren idònies  per a l'exercici del càrrec, en assignar-se els llocs prèviament per la  Mesa.
Considerem  que l'aplicació d'aquest article vulnera el dret fonamental a  participar en els assumptes públics, perquè s'ha operat així una  restricció, en limitar la capacitat de proposta de candidats a només dos  grups dels presents en les Corts Valencianes (el Popular i el  Socialista), de manera que s'exclou la possibilitat d'emetre el vot a  favor de candidatures diferents a les presentades pels grups antedichos,  amb el que s'anul·la la funció representativa dels diputats i es  desvirtua el sentit del seu vot, que no serveix per a nomenar a les  persones que creen més idònies sinó que ve constreñido únicament a  ratificar el nomenament prèviament imposat per la Mesa de les Corts  explicant només amb la voluntat dels grups majoritaris, i sense que ni  tan sols s'haja permès als restants grups unir-se per a realitzar  propostes conjuntes de candidats alternatius. 
Amb  aquesta assignació es procedeix a una presumpció del vot que van a  emetre els diputats per la seua pertinença a un o un altre grups,  anul·lant l'espai de llibertat i secret del seu vot, el dret a triar  lliurement entre les propostes dels diversos grups parlamentaris. 
A  més, i açò és el més important, el modus operandi adoptat ha redundat  en menyscapte efectiu de la representació que tenen individualment  atribuïda tots i cadascun dels diputats electes, siguen del grup que  siguen, perquè resulten impossibilitats per a proposar, i si escau  votar, a candidats de la seua lliure elecció, sinó que vénen lligats pel  que hagen decidit prèviament els representants dels dos partits  majoritaris en la Mesa de les Corts, decisió aquesta que s'imposa  després a tots els diputats en el plenari i que, siguen del grup que  siguen, es veuen limitats en el seu lliure exercici del mandat  representatiu, i no imperatiu, que els ha sigut conferit pels ciutadans.
En  suma, l'acord recorregut no configura una pròpia elecció de senadors,  sinó una simple ratificació dels restrictivament admesos per la Mesa de  les Corts, amb el que es desnaturalitza la funció representativa del  parlamentari i es desplaça el centre de gravetat de la representació,  sense cobertura constitucional ni legal, des dels diputats cap a la Mesa  de les Corts, la qual actua com si fóra propietària del sentit futur  dels vots que emetran els diputats en el plenari d'elecció de senadors.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada