Les amenaces de canvi climàtic requereixen afavorir que es realitzen recorreguts a peu i en bici per a reduir les emissions. Però la ciutadania necessita un mínim de seguretat per a utilitzar la bicicleta, i és obligació de l’Ajuntament afavorir l’ús de la bicicleta a Paterna.
Es calcula que els usuaris de la bicicleta a Paterna podrien multiplicar-se en poc de temps si hi haguera recorreguts segurs. Cada vegada hi ha més persones que es plantegen agafar la bicicleta per a fer recorreguts pel poble: per a anar al centre, per a fer gestions, per a fer compres poc voluminoses, i fins i tot pares i mares que voldrien que els seus fills pogueren anar al col·legi en bicicleta. Però molts no s’atreveixen perquè han de compartir l’espai amb els cotxes, i la velocitat màxima permesa dins del nucli urbà –40 kmh– s’ha comprovat que és intimidatòria per als usuaris de la bicicleta.
Des de l’Ajuntament s’hauria de treballar seriosament per a potenciar l’ús de la bicicleta perquè les polítiques de gestos, que s’estan començant a convertir en una tònica normal, no ens faran avançar. Amb aquesta finalitat, l’equip de govern haurà de dur a terme accions que realment ajuden a fer de la bicicleta un transport normalitzat en el municipi, accions que començarien a canviar la tendència d’ús massiu del cotxe, i farien de la bicicleta un mitjà de transport normalitzat, equiparant el seu ús a ciutats europees emblemàtiques com Amsterdam o Estocolm.
És per això que impulsarem aquestes iniciatives proposant al ple els següents:
ACORDS
Primer.- Interconnectar els trams dispersos de carril bici per a fer recorreguts útils.
Segon.- Restringir el transport motoritzat en determinats carrers per a que circulen només residents, vianants i ciclistes, i així fer recorreguts segurs sense recórrer a fer carrils-bici, i connectar-los als carrils bici existents.
Tercer.- Establir acords amb Diputació i Generalitat per a adequar les carreteres que actualment usen els ciclistes per a anar a València (camí de Campanar, fonamentalment), ja que el paviment està molt deteriorat.
Quart.- la velocitat del nucli urbà a 30 kmh, i fer que la policia local obligue a complir aquest límit. Moltes ciutats europees de les dimensions de Paterna ja ho han fet, i això ha possibilitat que les bicis puguen compartir els carrers amb els cotxes sense perill.
Cinquè.- Instal·lar més aparcaments de bicicletes.
Sexe.- Crear una xarxa de bicicletes públiques que tinguen diversos punts on poder aparcar per a que puguen ser utilitzades per persones que no tenen espai a casa per a tindre bici, o que no tenen ascensor.
Setè.- Traslladar el següent acord al Consell Assessor de Medi Abient, al Consell Assessor de Transports i Mobilitat, a les Associacions i a les Juntes de Barri del municipi.